Najnowsze
08 lipca 2019
WSZYSTKO MA SWÓJ CZAS! ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO I GIMNAZJUM
Wszystko ma swój czas, wszystko przemija. Swój czas miało także nasze gimnazjum i tysiące gimnazjów w Polsce. Z dniem 19 czerwca oficjalnie zakończyły swoje szkolne życie, na skutek reformy ...
03 lipca 2019
OSTATNIA GIMNAZJALNA WYCIECZKA
13 czerwca 2019r. klasa IIIA wybrała się na wycieczkę do Tumu pod Łęczycą. Wycieczka była nagrodą za zajęcie I miejsca w całorocznej punktacji za konkursy organizowane przez Młodzieżową Radę Szkoły. ...
16 czerwca 2019
IIID BLIŻEJ EKOLOGII
5 czerwca 2019 r. klasa III D miała okazję uczestniczyć w ostatnich w historii naszego gimnazjum zajęciach poza murami szkoły. Odbyły się one w siedzibie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i ...
Więcej informacji > Historia
Troszeczkę historii
Traktorowa 35 w Łodzi
To o gimnazjum nasze chodzi!
Najczęściej polskim nas tu trują,
Wypowiedzi ciągle kontrolują.
Rozbierać zdanie, czytać lektury
A ortografia – to istne tortury!!
Przerwa jest krótka, ciasno na holu,
Nikt nie widział chyba gorszego horroru!
A następna lekcja – to straszna fizyka,
Takie zadania, że aż cię zatyka (…).
Coraz gorzej, bo chemia teraz.
Są doświadczenia (ciekawe nieraz),
Jednak najczęściej są jakieś równania:
Rozpady, łączenia, proces utleniania.
Następna jest matma. Ogólna panika,
Bo do tego przedmiotu trzeba mieć „konika” (...)
Język rosyjski i język angielski:
Tutaj potrzebny jest spokój anielski.
Teraz znów historia.
O tym, że ciekawa, to tylko teoria.
A dla rozruszania lekcja wuefu.
Lecz, niestety także bez cienia uśmiechu.
Przebieżka, przysiad, skłon na proste nogi,
No i już język zwisa prawie do podłogi
A dla odpoczynku – informatyka.
W jednym komputerze skrzypi, w drugim tyka,
W trzecim jest Internet, ale zakazany,
Mógłbyś poznać ludzi ze świata reklamy.
A na biologii – zanieczyszczenie!
Ale czego? Naszego umysłu…
Złudne wrażenie (...).
A tak naprawdę i poważnie całkiem
To za to wszystko, należy mi się wałkiem.
Bo nasza szkoła jest wyjątkowa.
A każda lekcja bardzo kolorowa (…).
Całkiem sympatyczni są nauczyciele,
Konkursów i dyskotek jest tu też dość wiele.
Ciekawe zabawy i różne nagrody.
Radość panuje, mimo złej pogody.
Nasza szkoła od innych lepsza jest
Po prostu THE BEST (…).
autor anonimowy
Tak się zaczęło…
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek.
Platon
Najpierw była podstawówka, a dokładniej Szkoła Podstawowa nr 188, która powstała w 1968 roku. W wyniku reformy oświaty z 8 stycznia 1999 roku na terenie szkoły zaczęło swą pracę dydaktyczno-wychowawczą Publiczne Gimnazjum nr 17. Przez kolejne cztery lata obydwie szkoły funkcjonowały równolegle. 1 września 2003 roku gimnazjum stało się samodzielną placówką.
W 2014 r. Gimnazjum nr 17 w Łodzi obchodzi 15-lecie istnienia.
Rocznica ta zbiegła się w czasie z naszymi staraniami o nadanie szkole imienia. Zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców oraz opinią Młodzieżowej Rady Szkoły, Dyrektor Gimnazjum nr 17 w Łodzi,
p. Monika Gorzkiewicz-Owczarz wnioskowała o nadanie szkole imienia Bohaterów Monte Cassino.
Oto fragment uzasadnienia wyboru patrona:
Bitwa pod Monte Cassino z 1944 roku, zwana też bitwą o Rzym, uznawana jest za jedną z najbardziej zaciętych w okresie II wojny światowej. 18 maja 1944 roku – po trzech nieudolnych atakach wojsk alianckich – żołnierze 2. Korpusu Polskiego pod dowództwem generała Władysława Andersa zdobyli wzgórze Monte Cassino.
W bitwie tej zginęło 924 żołnierzy, 2930 – zostało rannych, a 345 uznano za zaginionych. Miejscem pamięci tych bohaterskich Polaków jest cmentarz wojskowy, na którym pochowany został – ze swymi żołnierzami – generał Władysław Anders.
Żołnierze ci to bohaterowie – wzór dla młodego pokolenia. Jak wspomina uczestnik Bitwy pod Monte Cassino: „Wszyscy byli młodzi, nikt nie chciał umierać. Nikt nie myślał, że będzie bohaterem. W takiej chwili pomagasz innym, robisz różne rzeczy bez zastanowienia, nie myślisz, czy spotka cię za to jakaś pochwała.” Takie wartości i postawy chcemy kształtować wśród współczesnej młodzieży poprzez nadanie naszej szkole zaszczytnego imienia Bohaterów Monte Cassino.
W maju 2014 roku obchodzimy 70. rocznicę Bitwy. W związku z tym uznaliśmy za godne i cenne przyjęcie przez szkołę imienia Bohaterów Monte Cassino. Braliśmy pod uwagę wyjątkowość walczących Polaków. Są oni wzorem do naśladowania dla młodego pokolenia. Chcemy czynić to, o co prosi monumentalny napis nad grobami poległych: „Przechodniu powiedz Polsce, żeśmy polegli wierni w jej służbie”. W swych działaniach wychowawczych zamierzamy podjąć wiele inicjatyw budujących tradycje szkoły związane z patronami. Nasza szkoła, nosząc imię Bohaterów Monte Cassino, będzie wzmacniać pamięć o tych odważnych ludziach.
Dyrektorzy:
Magdalena Zagórowicz: 1.09.1999 r. do 31.08.2000 r.
Monika Gorzkiewicz-Owczarz:od 1 września 2000r.
Zastępcy dyrektora:
Małgorzata Studzian od 1.09.2000 r. do 31.08.2007
Bogumiła Łobodzińska od 1.09.2007 r.
Absolwenci
To ci, którzy najbardziej lubią „starą szkołę”, ponieważ postrzegają ją z dystansu, tak potrzebnego przy dokonywaniu rzetelnych ocen.
Nasi absolwenci z powodzeniem kontynuują naukę w wybranych przez siebie szkołach ponadgimnazjalnych. Dostają się na wymarzone studia. Osiągają sukcesy w życiu zawodowym. Możemy poszczycić się lekarzami, prawnikami, artystami, nauczycielami.
Gimnazjum nr 17 w Łodzi ukończyło 1768 absolwentów. Ich liczba
w poszczególnych latach kształtowała się następująco:
2001/2002 179
2002/2003 155
2003/2004 161
2004/2005 107
2005/2006 128
2006/2007 147
2007/2008 164
2008/2009 137
2009/2010 136
2010/2011 135
2011/2012 117
2012/2013 101
2013/2014 105
2014/2015 102
Przede wszystkim nauka…
Wykształcenie to dobro, którego nic nie jest w stanie nas pozbawić.
Klasy
Nasze gimnazjum proponuje swoim uczniom edukację w czterech klasach. Uczniowie, którzy nie mają sprecyzowanych zainteresowań,
uczą się w klasie ogólnej. Zainteresowani językiem polskim i historią wybierają klasę humanistyczną. Ścisłym umysłom szkoła proponuje klasę dla uczniów zainteresowanych przedmiotami matematyczno-przyrodniczym z innowacją pedagogiczną z matematyki. Ci, którzy lubią się uczyć języków obcych, realizują swoje pasje w klasie dwujęzycznej z językiem angielskim.
Innowacje i programy
Ideały są jak gwiazdy. Jeśli nawet nie możemy ich osiągnąć, to należy się według nich orientować.
G. B. Shaw
Dbając o wszechstronny rozwój uczniów oraz realizację ich pasji, nauczyciele opracowali i wdrożyli do realizacji innowacje pedagogiczne.
Pani Monika Kucharczyk-Drużyńska jest autorką innowacji pedagogicznej z języka polskiego, „Programu klasy dziennikarskiej”.Pod jej kierunkiem uczniowie przyswajają umiejętność redagowania różnorodnych form stylistycznych, doskonalą sztukę pisania redagując artykuły do szkolnej gazetki „Bez Tytułu”, realizują audycje i przedstawienia.
Autorką kolejnej innowacji z języka polskiego pt. „Program języka polskiego w gimnazjum z elementami wiedzy o kulturze” jest pani Anita Dworecka. Innowacja jest skierowana do miłośników teatru, filmu, sztuk plastycznych i fotografii. Podczas zajęć uczniowie poznają historię sztuki, filmu i teatru, oglądają wybrane dzieła malarskie, spektakle i filmy, określają ich przesłanie oraz zastosowane środki wyrazu.
Matematyczki: pani Barbara Oziemska, pani Magdalena Zagórowicz i pani Anna Sudak są autorkami innowacji pedagogicznej z matematyki
pt. „Program matematyki dla uczniów zainteresowanych przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi”. Innowacja umożliwia uczniom uzdolnionym matematycznie rozwijanie zainteresowań oraz doskonalenie umiejętności myślenia abstrakcyjnego i twórczego. Uczniowie objęci programem mogą poszerzyć wiedzę i umiejętności z przedmiotu, a także zwiększyć szanse na kontynuację nauki w klasie matematycznej szkoły ponadgimnazjalnej.
Anglistka, pani Magdalena Szymczak, opracowała program nauczania języka angielskiego do zajęć wyrównawczych dla klas pierwszych - „Z angielskim za pan brat”.
Pani Urszula Wiśnik jest współautorką „Programu wychowawczego dla klas I –III gimnazjum”. Przesłanie programu polega przede wszystkim na rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, patriotyzmu, poszanowania narodowego i regionalnego dziedzictwa kulturowego.
Należy zaznaczyć, że jesteśmy jedynym łódzkim gimnazjum,w którym młodzież ma możliwość nauki podstaw języka łacińskiego według programu autorskiego pani Kamili Mrozek „AD USUM TIRONUM”.
O tym, że "Niemiecki nie jest trudny" przekonuje uczniów pan Witold Gadzinowski, autor innowacji o takim właśnie tytule, realizowanej we wszystkich klasach, opartej na ukazywaniu podobieństw między językiem niemieckim i angielskim.
Zajęcia pozalekcyjne
W szkole prowadzone są liczne zajęcia pozalekcyjne: koła zainteresowań, zajęcia rozwijające zainteresowania artystyczne i sportowe, przygotowujące do egzaminu gimnazjalnego oraz zajęcia wspomagające rozwój ucznia. Koła zainteresowań (antyczne, biblijne, biologiczne, brydżowe, chemiczne, fizyczne, geograficzne, historyczne, informatyczne, języka angielskiego, języka rosyjskiego, matematyczne, polonistyczne, turystyczne, origami), warsztaty teatralne i dziennikarskie, zajęcia sportowe i zespół wokalny umożliwiają uczniom realizację swoich pasji, poszerzanie wiedzy i umiejętności oraz przygotowanie do konkursów.
Spotkania te mają także dodatkowy wymiar – integrują społeczność uczniowską, pozwalają każdemu zaprezentować mocne strony i poczuć się dobrze w gronie gimnazjalistów. Szczególną rolę pełnią tu zajęcia o charakterze sportowym. Zespół nauczycieli wychowania fizycznego,w ramach zajęć pozalekcyjnych, daje szeroki wybór dyscyplin, kierując się zainteresowaniami uczniów.
Zajęcia przygotowujące do egzaminu gimnazjalnego skierowane są do uczniów klas trzecich. Ich istotą jest utrwalanie i systematyzowanie wiedzy z przedmiotów egzaminacyjnych. Uczniowie pilnie uczestniczący w spotkaniach z przedmiotowcami nie muszą obawiać się o wynik egzaminu i kontynuację nauki w wymarzonej szkole. Zajęcia wspierające rozwój ucznia przeznaczone są dla osób, które mają trudności z przyswojeniem wiedzy lub zaległości spowodowane chorobą.
Konkursy i sukcesy uczniów
Geniusz to dziewięćdziesiąt dziewięć procent ciężkiej pracy i jeden procent talentu.
T. Edison
Uczniowie naszej szkoły biorą udział w różnego rodzaju konkursach: szkolnych, międzyszkolnych, wojewódzkich i ogólnopolskich.
Istnieje szeroka oferta konkursów szkolnych. Większość z nich stanowią konkursy dla uczniów zainteresowanych wybranymi przedmiotami. Udział uczniów w szkolnych konkursach motywuje ich do podwyższania wiedzy i umiejętności oraz zdrowej rywalizacji. Oprócz konkursów uwzględniających wiedzę i umiejętności z konkretnego przedmiotu, np. matematyki, fizyki czy biologii, organizowane są również konkursy dotyczące wybranego zakresu materiału lub konkretnych umiejętności, np. konkurs czytania ze zrozumieniem, recytatorski, ortograficzny, plastyczny czy fotograficzny. Do tej grupy należą również zawody sportowe w konkretnych dyscyplinach. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się zawody w piłce nożnej, koszykówce, siatkówce i tenisie stołowym. Istotne miejsce wśród konkursów szkolnych zajmują konkursy organizowane przez Młodzieżową Radę Szkoły, m.in. na najładniejszy wystrój klasy, choinkę, koszyczek wielkanocny, piosenkę walentynkową, „Szkolny mądrala”, konkurs kukiełek – bohaterów mitologicznych. Udział w akcjach MRS-u wzmacnia więzi koleżeńskie, a także przyczynia się do rozwijania kreatywności u uczniów oraz odpowiedzialności za podjęte działania. Każdy w nich może wziąć udział i odnieść sukces. Zwycięzcy otrzymują dyplomy i nagrody podczas uroczystych apeli.
Konkursy międzyszkolne to kolejna okazja, żeby sprawdzić swoje umiejętności i zmierzyć się z rówieśnikami z innych szkół. W ciągu 15 lat istnienia gimnazjum uczniowie zdobyli liczne nagrody i wyróżnienia w konkursach recytatorskich, literackich, plastycznych, fotograficznych, historycznych, ekologicznych, językowych oraz zawodach sportowych.
W niektórych z nich nasi gimnazjaliści z powodzeniem uczestniczą od kilku, a nawet kilkunastu lat, np.: Bałuckich Spotkaniach Recytatorów, Dniach Twardojańskich, Matematycznych Wędrówkach po Łodzi, Seminarium Uczniowsko-Studenckim Politechniki Łódzkiej oraz konkursie Wybitni Twórcy Literatury Polskiej.
Największą rangę wśród konkursów mają niewątpliwie przedmiotowe konkursy wojewódzkie. Wysoki stopień trudności powoduje, że są one adresowane do najlepszych w danej dziedzinie. Oto uczniowie naszego gimnazjum, którzy zdobyli tytuł laureata:
Paweł Tarasiuk (dwukrotny laureat z matematyki, poza tym informatyka), Mateusz Papiernik (informatyka), Piotr Fortuna (historia), Anna Fras (biologia, chemia), Konrad Zambrano-Quispe (matematyka), Jarosław Wykrota (matematyka), Marek Szolc (historia, geografia), Marta Gmosińska (wiedza o sztuce – sekcja plastyki), Robert Bartosiak (język angielski), Gaweł Kacprzak (matematyka), Joanna Kępińska (wiedza o sztuce – sekcja plastyki), Tomasz Sierant (wiedza o sztuce – sekcja muzyki), Mikołaj Świerczyński (chemia), Karolina Dębowska (wiedza o sztuce – sekcja muzyki), Hanna Kacprzak (biologia).
Ciekawe lekcje
Uczniowie naszego gimnazjum zdobywają wiedzę nie tylko w murach szkoły. Korzystają również z bogatej oferty zajęć, prowadzonych przez instytucje naukowe i kulturalne Łodzi. Odwiedzają Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne, Miejski Ogród Zoologiczny, Łódzki Ogród Botaniczny, Politechnikę Łódzką, Uniwersytet Łódzki, Pracownię Edukacji Ekologicznej ŁCDNiKP, Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną im. Marszałka Józefa Piłsudskiego, Muzeum Kinematografii, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne, ŁDK, Domy Kultury „Rondo” i „Energetyk”, Kino „Charlie” i „Silver Screen”, redakcję „Expressu Ilustrowanego”, TVP Łódź, rozgłośnię radiową „Radia Łódź”, Eksperymentarium.
W klasach dwujęzycznych odbywają się regularnie lekcje z native-speakerem. Gimnazjaliści mają możliwość – dzięki współpracy z fundacją FERSO i organizacją Nauka bez Granic – uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez obcokrajowców. Wyjątkowe jest to, że uczniowie mogą przygotować ciekawą lekcję języka angielskiego i przeprowadzić ją w jednej z okolicznych szkół podstawowych. Dzięki tym niezwykłym lekcjom uczniowie mają okazję zweryfikować wiedzę teoretyczną z praktyką oraz uczestniczyć w doświadczeniach naukowych. Wzbogacają swoje wiadomości z edukacji regionalnej, medialnej i kulturowej.
Z życia szkoły
Uroczystości cykliczne
Gimnazjum 17 w Łodzi to także praca nauczycieli i uczniów, związana z przygotowaniem okolicznościowych apeli i spotkań będących stałym elementem każdego roku szkolnego.
Świętem otwierającym ten cykl jest Dzień Edukacji Narodowej, podczas którego następuje przyjęcie pierwszaków w poczet uczniów szkoły. Uroczyste ślubowanie łączy się z zabawnym „obcinaniem ogonków” kotom, czyli uczniom klas pierwszych.
Październikowe obchody Światowego Dnia Godności są okazją do spotkań z ludźmi zaangażowanymi w pracę na rzecz narodów, grup etnicznych borykających się z problemem suwerenności, bądź odrębności kulturowej.
Zawsze pamiętamy o 11 listopada. Rocznica Odzyskania Niepodległości jest okazją do przypomnienia historii, pieśni patriotycznych i utworów krzepiących Polaków w czasach trudnej niewoli.
Koniec listopada rozświetla Wieczornica, poetycko – muzyczne spotkanie, pełne magii i pozytywnej energii, które pozwala każdemu obcować z literaturą piękną. Uczniowie recytują wybrane przez siebie utwory, śpiewają, grają na instrumentach, a wszystko odbywa się w klimatycznych dekoracjach, przy blasku świec.
Kabaret Mikołajkowy przypomina nauczycielom i uczniom, że „śmiech niekiedy może być nauką”. Odbywa się zawsze na początku grudnia i łączy się, z miłym dla każdego, obdarowywaniem czymś drobnym i zabawnym. Grudzień to także miesiąc związany z tradycją świąteczną.
Poranek wigilijny, jasełka i wspólne kolędowanie ociepla relacje i pozwala poczuć więź społeczności szkolnej. Podobną rolę spełnia okres poprzedzający Wielkanoc, kiedy uczniowie przygotowują najpiękniejsze palmy i stroiki świąteczne.
Dzień Teatru, w marcu, jednym daje okazję wykazania się umiejętnościami aktorskimi, a innym niesie przyjemność obcowania z materią dramatyczną w charakterze widza. Wspólne przygotowywanie przedstawień integruje młodzież i uczy pracy w zespole.
Kwietniowe Święto Książki lubią nie tylko uczniowie zafascynowani czytaniem. To sympatyczny dzień poświęcony propagowaniu czytelnictwa. Szeroki wachlarz atrakcji sprawia, że każdy z przyjemnością pochyla się nad lekturą.
Koniec kwietnia przypomina o radości Polaków i nadziejach związanych z Konstytucją 3 Maja. Wydarzenia towarzyszące podpisaniu tego wyjątkowego dokumentu - na moment - stają się znów żywe.
Dzięki temu uczniowie dowiadują się, że nasza historia pełna jest wydarzeń,z których możemy być dumni.W kalendarzu roku szkolnego nie możemy zapomnieć o Dniu Dziecka, który zawsze wiąże się z zabawą i prezentacją talentów naszych uczniów. Często odbywa się na świeżym powietrzu z udziałem straży pożarnej, która jest niemałą atrakcją. Uczniowie zapraszają swoich bliskich i sąsiadów, pieką ciasta, przygotowują konkursy dla najmłodszych mieszkańców osiedla. Festyn uatrakcyjniają występy gimnazjalistów. Całość jest efektem współpracy szkoły z Radą Osiedla „Teofilów”, Ogrodem Jordanowskim- Filia nr 1 CZP nr 1- Teofilów, znajdującym się
w pobliżu gimnazjum i Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej.
Nasi goście
Słowa uczą, przykłady pociągają.
Szkoła nie może funkcjonować bez dobrego przykładu.
Jednym ze sposobów przekazywania uczniom pozytywnych wzorców jest spotkanie z uznanymi osobowościami. W murach naszego gimnazjum gościliśmy wielu wyjątkowych ludzi, którzy swą postawą, pasją i umiejętnościami zachęcali młodzież do szukania własnych dróg.Uczniowie pogłębiali swą wiedzę o różnych zawodach.
Dzięki prokuratorowi (p. Kazimierz Olejnik), podróżnikowi (p. Tomasz Grzywaczewski), ratownikowi medycznemu (p. Piotr Bakalarz), lekarzowi zwierząt (p. Jarosław Wardęszkiewicz), strażnikowi granicznemu (p. Katarzyna Nowosielska), aktorowi (p. Lech Dyblik), redaktorowi TVP (p. Magdalena Michalak) czy taterniczce GOPR – u, przekonali się, że każdy może znaleźć dla siebie zawód łączący rzetelną wiedzę z prawdziwą pasją. Sędzia Anna Maria Wesołowska,w ramach udziału szkoły w programie „Przecież wiem…”, opowiedziała o trudnych przypadkach orzeczeń w sprawie nieletnich, przypominając jednocześnie o ważnej odpowiedzialności za własne czyny.
W ramach spotkań z historią nasi gimnazjaliści posłuchali i porozmawiali z Sybirakami o łódzkich korzeniach, poznali przedstawicieli Stowarzyszenia Kombatantów Misji Pokojowych ONZ (byłych i czynnych żołnierzy biorących udział w misjach wojskowych w Kambodży, Afganistanie, Syrii, Iraku i byłej Jugosławii). Wyjątkowe są także spotkania z mjr Mirosławem Kopą „Mironem”, byłym żołnierzem walczącym w łódzkim oddziale partyzantki oraz z prof. Januszem Wróblem – historykiem Instytutu Pamięci Narodowej w Łodzi. Mieliśmy okazję przeżyć wyjątkowe chwile podczas skupienia adwentowo – opłatkowego w towarzystwie Arcybiskupa Władysława Ziółka.
Pamiętamy także o wielkiej roli sportu w wychowaniu młodego człowieka, stąd wizyta w naszym gimnazjum p. Artura Partyki i łódzkich siatkarek – pań Joanny Mirek, Katarzyny Mróz, Marty Wójcik.
Prawdziwą lekcją odwagi i wytrwałości były opowieści p. Nataszy Caban – żeglarki, która samotnie opłynęła świat.
Ciekawe inicjatywy
Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek
A. Einstein
Życie szkoły pełne jest działań kształtujących osobowość ucznia. Podejmujemy próby ukazania bogactwa i piękna świata, aby zmotywować gimnazjalistów do pracy i samokształcenia. Wśród sprawdzonych pomysłów na urozmaicenie nauki mamy wiele inicjatyw, w których uczniowie biorą czynny udział. Należą do nich m.in.:
Młodzieżowe Ochotnicze Pogotowie Rówieśnicze,
ciekawe wycieczki (ekologiczne, krajoznawcze, zawodoznawcze, Muzeum Powstania Warszawskiego, Centrum Nauki Kopernik),wyjścia do teatrów (Teatr Wielki, Teatr Powszechny, Teatr Muzyczny, Teatr Arlekin, Teatr Nowy, Teatr Jaracza), koncerty (piosenki rosyjskiej w wykonaniu uczniów i zaproszonych gości, zespołu rockowego „Fragua”, brytyjskiej grupy hip – hopowej „Thebandwithnoname”, zespołu „Blue Cafe”, kolęd w Kościele Pasjonistów), warsztaty i spotkania (Łódzki Ośrodek TVP, Radio Łódź, drukarnia, redakcji „Expresu Łódzkiego”, Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego, Publiczna Biblioteka im. J. Piłsudskiego, Filia Publicznej Biblioteki na ul. Żubardzkiej i na ul. Łanowej, ŁCDNiKP), projekty edukacyjne i profilaktyczne („Pomóżmy tolerancji. Starsi wśród nas.”, ”Szkolna świetlica profilaktyczna”, ”Psubraty – humanitarna ochrona zwierząt”), programy („Jestem fair”- zdobyliśmy tytuł laureata w dwóch pierwszych edycjach tego programu UMŁ, „Lubię siebie”,„Żyj zdrowo, beznałogowo”, „Razem bezpieczniej”),współpraca (z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Sądem Rodzinnym, Strażą Miejską, Komendą Miejską Policji, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, PCK, Caritas Archidiecezji Łódzkiej, parafią),akcje (charytatywna dla dzieci z hospicjum, zbiór zabawek na Bal Noworoczny dla dzieci z najuboższych rodzin, „Szkoła bez przemocy”, „Dzień bez papierosa”, „Góra grosza”, „Łódzkie dzieci pomagają zwierzętom”, „Gwiazdka dla Ciapka”, „Kolorowa tolerancja”, „Dzień bez przemocy i agresji”), wystawy (w kościele parafialnym „Przez Maryję do Jezusa”, „Droga do świętości” w związku z kanonizacją Jana Pawła II),występy (uczczenie rocznicy śmierci Jana Pawła II podczas uroczystości w kościele parafialnym, Jasełka w Domu Opieki Społecznej),szkolna gazetka „Bez Tytułu” – nieregularnik 17 Gimnazjum w Łodzi.
Nagrody Kadry Pedagogicznej
Mamy szczęście tworzyć szkołę z kadrą, której osiągnięcia cieszą nie tylko nas. Nasi nauczyciele są doceniani przez władze oświatowe Łodzi. Dowodem na to są wyróżnienia, z których jesteśmy dumni.
Nagrody Prezydenta Miasta Łodzi otrzymały:
Monika Gorzkiewicz - Owczarz (4),
Małgorzata Studzian (2),
Bogumiła Łobodzińska,
Monika Drużyńska
Anita Dworecka,
Beata Fejnas,
Małgorzata Tarasiuk
Katarzyna Rękawiecka
Joanna Dolder
Barbara Oziemska
Medale Komisji Edukacji Narodowej:
Monika Gorzkiewicz - Owczarz
Małgorzata Studzian
Bogumiła Łobodzińska
Srebrny Krzyż Zasługi za Długoletnią Służbę:
Monika Gorzkiewicz-Owczarz
Nasi uczniowie o szkole…
Dzięki nieregularnikowi 17 Gimnazjum w Łodzi „Bez Tytułu”
uczniowie naszego gimnazjum mają możliwość wypowiadania się także
na temat szkoły. Korzystają więc z tej możliwości przy każdej nadarzającej się okazji. Czynią to wierszem i prozą. Oto kilka wierszy i fragmentów utworów, opublikowanych na łamach gazetki szkolnej.
Z pamiętnika gimnazjalisty
(…)Kiedy przyszłyśmy do otoczonej zielenią „Siedemnastki”, poczułam, że tu jest moje miejsce.
W drzwiach powitała nas młodzież ze starszych klas. Byli bardzo przyjaźnie usposobieni. Nie odczułam lekceważenia, że jestem „maluchem”. Każdy z przyszłych uczniów dostał „złoty guziczek na szczęście”. Noszę go cały czas.
Ada Gemel
Ostatni dzień sierpnia 2003 r. ,dzień pełen niepewności. Już jutro nowa szkoła nowe środowisko. Pamiętam jeszcze pierwsze kroki w podstawówce, nie mówiąc już o zakończeniu nauki w szóstej klasie (…)
Godzina 23.00.Myśli nie pozwalają spać (…)
1 września(…). Wychowawczyni okazała się osobą miłą. Środowisko uczniowskie spokojne, opanowane. Cieszę się z wyboru klasy. Łatwo się ze wszystkimi dogadać, nawet w pierwszych dniach.(…) Powrót do domu. Nadzieja jest. Jest 23.15 na tym kończę ten wpis. Jutro zaczyna się regularna nauka, poznam nauczycieli. Jednak pierwsze wrażenie nastawia mnie pozytywnie do tej „przyszłości”.
z „Pamiętnika Nieszczęśnika”
Chyba każdy z was odpowie,
Kto to są siedemnastkowie.
Jaki zapał mają w sobie, jaki gaz.
Świat zadziwią swym pomysłem raz po raz.
Odkrywają nowe lądy, patrzą w gwiazdy,
Dla nich świat jest wciąż przyjazny.
Ciekawe przygody przed sobą mają.
Drogi nieznane i kręte wciąż odkrywają.
autor anonimowy
Bawimy, uczymy
Nigdy nie nudzimy.
autor anonimowy
Mały i duży, czarny i rudy
Nigdy nie zazna tu u nas nudy.
Zdolny i słabszy, pulchny i chudy
Z radością chodzą do naszej budy.
autor anonimowy
Wyniki egzaminów gimnazjalnych wykraczają ponad średnie wyniki województwa łódzkiego i kraju, zaś nasi absolwenci, z powodzeniem, kontynuują naukę w wybranych przez siebie szkołach ponadgimnazjalnych.
Z dumą informujemy, iż uczeń klasy II naszej szkoły, Michał Niciński został wyróżniony wśród wszystkich uczniów łódzkich szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadpodstawowych, znajdując się w elitarnym gronie stypendystów Mia100 Zdolnych. Prezydent Hanna Zdanowska nagrodziła naszego kolegę z klasy II B za ogromną wiedzę, aktywność, szkolną pasję i kreatywność.
Gratulujemy Michałowi i życzymy ciągłego rozwoju i nieustających poszukiwań naukowych.
I kilka zdjęć z życia szkoły...
Zapraszamy na spacer po szkole...
Sponsorem artykułu jest Tanie przeprowadzki Kraków ABC Transport
To o gimnazjum nasze chodzi!
Najczęściej polskim nas tu trują,
Wypowiedzi ciągle kontrolują.
Rozbierać zdanie, czytać lektury
A ortografia – to istne tortury!!
Przerwa jest krótka, ciasno na holu,
Nikt nie widział chyba gorszego horroru!
A następna lekcja – to straszna fizyka,
Takie zadania, że aż cię zatyka (…).
Coraz gorzej, bo chemia teraz.
Są doświadczenia (ciekawe nieraz),
Jednak najczęściej są jakieś równania:
Rozpady, łączenia, proces utleniania.
Następna jest matma. Ogólna panika,
Bo do tego przedmiotu trzeba mieć „konika” (...)
Język rosyjski i język angielski:
Tutaj potrzebny jest spokój anielski.
Teraz znów historia.
O tym, że ciekawa, to tylko teoria.
A dla rozruszania lekcja wuefu.
Lecz, niestety także bez cienia uśmiechu.
Przebieżka, przysiad, skłon na proste nogi,
No i już język zwisa prawie do podłogi
A dla odpoczynku – informatyka.
W jednym komputerze skrzypi, w drugim tyka,
W trzecim jest Internet, ale zakazany,
Mógłbyś poznać ludzi ze świata reklamy.
A na biologii – zanieczyszczenie!
Ale czego? Naszego umysłu…
Złudne wrażenie (...).
A tak naprawdę i poważnie całkiem
To za to wszystko, należy mi się wałkiem.
Bo nasza szkoła jest wyjątkowa.
A każda lekcja bardzo kolorowa (…).
Całkiem sympatyczni są nauczyciele,
Konkursów i dyskotek jest tu też dość wiele.
Ciekawe zabawy i różne nagrody.
Radość panuje, mimo złej pogody.
Nasza szkoła od innych lepsza jest
Po prostu THE BEST (…).
autor anonimowy
Tak się zaczęło…
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek.
Platon
Najpierw była podstawówka, a dokładniej Szkoła Podstawowa nr 188, która powstała w 1968 roku. W wyniku reformy oświaty z 8 stycznia 1999 roku na terenie szkoły zaczęło swą pracę dydaktyczno-wychowawczą Publiczne Gimnazjum nr 17. Przez kolejne cztery lata obydwie szkoły funkcjonowały równolegle. 1 września 2003 roku gimnazjum stało się samodzielną placówką.
W 2014 r. Gimnazjum nr 17 w Łodzi obchodzi 15-lecie istnienia.
Rocznica ta zbiegła się w czasie z naszymi staraniami o nadanie szkole imienia. Zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców oraz opinią Młodzieżowej Rady Szkoły, Dyrektor Gimnazjum nr 17 w Łodzi,
p. Monika Gorzkiewicz-Owczarz wnioskowała o nadanie szkole imienia Bohaterów Monte Cassino.
Oto fragment uzasadnienia wyboru patrona:
Bitwa pod Monte Cassino z 1944 roku, zwana też bitwą o Rzym, uznawana jest za jedną z najbardziej zaciętych w okresie II wojny światowej. 18 maja 1944 roku – po trzech nieudolnych atakach wojsk alianckich – żołnierze 2. Korpusu Polskiego pod dowództwem generała Władysława Andersa zdobyli wzgórze Monte Cassino.
W bitwie tej zginęło 924 żołnierzy, 2930 – zostało rannych, a 345 uznano za zaginionych. Miejscem pamięci tych bohaterskich Polaków jest cmentarz wojskowy, na którym pochowany został – ze swymi żołnierzami – generał Władysław Anders.
Żołnierze ci to bohaterowie – wzór dla młodego pokolenia. Jak wspomina uczestnik Bitwy pod Monte Cassino: „Wszyscy byli młodzi, nikt nie chciał umierać. Nikt nie myślał, że będzie bohaterem. W takiej chwili pomagasz innym, robisz różne rzeczy bez zastanowienia, nie myślisz, czy spotka cię za to jakaś pochwała.” Takie wartości i postawy chcemy kształtować wśród współczesnej młodzieży poprzez nadanie naszej szkole zaszczytnego imienia Bohaterów Monte Cassino.
W maju 2014 roku obchodzimy 70. rocznicę Bitwy. W związku z tym uznaliśmy za godne i cenne przyjęcie przez szkołę imienia Bohaterów Monte Cassino. Braliśmy pod uwagę wyjątkowość walczących Polaków. Są oni wzorem do naśladowania dla młodego pokolenia. Chcemy czynić to, o co prosi monumentalny napis nad grobami poległych: „Przechodniu powiedz Polsce, żeśmy polegli wierni w jej służbie”. W swych działaniach wychowawczych zamierzamy podjąć wiele inicjatyw budujących tradycje szkoły związane z patronami. Nasza szkoła, nosząc imię Bohaterów Monte Cassino, będzie wzmacniać pamięć o tych odważnych ludziach.
Dyrektorzy:
Magdalena Zagórowicz: 1.09.1999 r. do 31.08.2000 r.
Monika Gorzkiewicz-Owczarz:od 1 września 2000r.
Zastępcy dyrektora:
Małgorzata Studzian od 1.09.2000 r. do 31.08.2007
Bogumiła Łobodzińska od 1.09.2007 r.
Absolwenci
To ci, którzy najbardziej lubią „starą szkołę”, ponieważ postrzegają ją z dystansu, tak potrzebnego przy dokonywaniu rzetelnych ocen.
Nasi absolwenci z powodzeniem kontynuują naukę w wybranych przez siebie szkołach ponadgimnazjalnych. Dostają się na wymarzone studia. Osiągają sukcesy w życiu zawodowym. Możemy poszczycić się lekarzami, prawnikami, artystami, nauczycielami.
Gimnazjum nr 17 w Łodzi ukończyło 1768 absolwentów. Ich liczba
w poszczególnych latach kształtowała się następująco:
2001/2002 179
2002/2003 155
2003/2004 161
2004/2005 107
2005/2006 128
2006/2007 147
2007/2008 164
2008/2009 137
2009/2010 136
2010/2011 135
2011/2012 117
2012/2013 101
2013/2014 105
2014/2015 102
Przede wszystkim nauka…
Wykształcenie to dobro, którego nic nie jest w stanie nas pozbawić.
Klasy
Nasze gimnazjum proponuje swoim uczniom edukację w czterech klasach. Uczniowie, którzy nie mają sprecyzowanych zainteresowań,
uczą się w klasie ogólnej. Zainteresowani językiem polskim i historią wybierają klasę humanistyczną. Ścisłym umysłom szkoła proponuje klasę dla uczniów zainteresowanych przedmiotami matematyczno-przyrodniczym z innowacją pedagogiczną z matematyki. Ci, którzy lubią się uczyć języków obcych, realizują swoje pasje w klasie dwujęzycznej z językiem angielskim.
Innowacje i programy
Ideały są jak gwiazdy. Jeśli nawet nie możemy ich osiągnąć, to należy się według nich orientować.
G. B. Shaw
Dbając o wszechstronny rozwój uczniów oraz realizację ich pasji, nauczyciele opracowali i wdrożyli do realizacji innowacje pedagogiczne.
Pani Monika Kucharczyk-Drużyńska jest autorką innowacji pedagogicznej z języka polskiego, „Programu klasy dziennikarskiej”.Pod jej kierunkiem uczniowie przyswajają umiejętność redagowania różnorodnych form stylistycznych, doskonalą sztukę pisania redagując artykuły do szkolnej gazetki „Bez Tytułu”, realizują audycje i przedstawienia.
Autorką kolejnej innowacji z języka polskiego pt. „Program języka polskiego w gimnazjum z elementami wiedzy o kulturze” jest pani Anita Dworecka. Innowacja jest skierowana do miłośników teatru, filmu, sztuk plastycznych i fotografii. Podczas zajęć uczniowie poznają historię sztuki, filmu i teatru, oglądają wybrane dzieła malarskie, spektakle i filmy, określają ich przesłanie oraz zastosowane środki wyrazu.
Matematyczki: pani Barbara Oziemska, pani Magdalena Zagórowicz i pani Anna Sudak są autorkami innowacji pedagogicznej z matematyki
pt. „Program matematyki dla uczniów zainteresowanych przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi”. Innowacja umożliwia uczniom uzdolnionym matematycznie rozwijanie zainteresowań oraz doskonalenie umiejętności myślenia abstrakcyjnego i twórczego. Uczniowie objęci programem mogą poszerzyć wiedzę i umiejętności z przedmiotu, a także zwiększyć szanse na kontynuację nauki w klasie matematycznej szkoły ponadgimnazjalnej.
Anglistka, pani Magdalena Szymczak, opracowała program nauczania języka angielskiego do zajęć wyrównawczych dla klas pierwszych - „Z angielskim za pan brat”.
Pani Urszula Wiśnik jest współautorką „Programu wychowawczego dla klas I –III gimnazjum”. Przesłanie programu polega przede wszystkim na rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, patriotyzmu, poszanowania narodowego i regionalnego dziedzictwa kulturowego.
Należy zaznaczyć, że jesteśmy jedynym łódzkim gimnazjum,w którym młodzież ma możliwość nauki podstaw języka łacińskiego według programu autorskiego pani Kamili Mrozek „AD USUM TIRONUM”.
O tym, że "Niemiecki nie jest trudny" przekonuje uczniów pan Witold Gadzinowski, autor innowacji o takim właśnie tytule, realizowanej we wszystkich klasach, opartej na ukazywaniu podobieństw między językiem niemieckim i angielskim.
Zajęcia pozalekcyjne
W szkole prowadzone są liczne zajęcia pozalekcyjne: koła zainteresowań, zajęcia rozwijające zainteresowania artystyczne i sportowe, przygotowujące do egzaminu gimnazjalnego oraz zajęcia wspomagające rozwój ucznia. Koła zainteresowań (antyczne, biblijne, biologiczne, brydżowe, chemiczne, fizyczne, geograficzne, historyczne, informatyczne, języka angielskiego, języka rosyjskiego, matematyczne, polonistyczne, turystyczne, origami), warsztaty teatralne i dziennikarskie, zajęcia sportowe i zespół wokalny umożliwiają uczniom realizację swoich pasji, poszerzanie wiedzy i umiejętności oraz przygotowanie do konkursów.
Spotkania te mają także dodatkowy wymiar – integrują społeczność uczniowską, pozwalają każdemu zaprezentować mocne strony i poczuć się dobrze w gronie gimnazjalistów. Szczególną rolę pełnią tu zajęcia o charakterze sportowym. Zespół nauczycieli wychowania fizycznego,w ramach zajęć pozalekcyjnych, daje szeroki wybór dyscyplin, kierując się zainteresowaniami uczniów.
Zajęcia przygotowujące do egzaminu gimnazjalnego skierowane są do uczniów klas trzecich. Ich istotą jest utrwalanie i systematyzowanie wiedzy z przedmiotów egzaminacyjnych. Uczniowie pilnie uczestniczący w spotkaniach z przedmiotowcami nie muszą obawiać się o wynik egzaminu i kontynuację nauki w wymarzonej szkole. Zajęcia wspierające rozwój ucznia przeznaczone są dla osób, które mają trudności z przyswojeniem wiedzy lub zaległości spowodowane chorobą.
Konkursy i sukcesy uczniów
Geniusz to dziewięćdziesiąt dziewięć procent ciężkiej pracy i jeden procent talentu.
T. Edison
Uczniowie naszej szkoły biorą udział w różnego rodzaju konkursach: szkolnych, międzyszkolnych, wojewódzkich i ogólnopolskich.
Istnieje szeroka oferta konkursów szkolnych. Większość z nich stanowią konkursy dla uczniów zainteresowanych wybranymi przedmiotami. Udział uczniów w szkolnych konkursach motywuje ich do podwyższania wiedzy i umiejętności oraz zdrowej rywalizacji. Oprócz konkursów uwzględniających wiedzę i umiejętności z konkretnego przedmiotu, np. matematyki, fizyki czy biologii, organizowane są również konkursy dotyczące wybranego zakresu materiału lub konkretnych umiejętności, np. konkurs czytania ze zrozumieniem, recytatorski, ortograficzny, plastyczny czy fotograficzny. Do tej grupy należą również zawody sportowe w konkretnych dyscyplinach. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się zawody w piłce nożnej, koszykówce, siatkówce i tenisie stołowym. Istotne miejsce wśród konkursów szkolnych zajmują konkursy organizowane przez Młodzieżową Radę Szkoły, m.in. na najładniejszy wystrój klasy, choinkę, koszyczek wielkanocny, piosenkę walentynkową, „Szkolny mądrala”, konkurs kukiełek – bohaterów mitologicznych. Udział w akcjach MRS-u wzmacnia więzi koleżeńskie, a także przyczynia się do rozwijania kreatywności u uczniów oraz odpowiedzialności za podjęte działania. Każdy w nich może wziąć udział i odnieść sukces. Zwycięzcy otrzymują dyplomy i nagrody podczas uroczystych apeli.
Konkursy międzyszkolne to kolejna okazja, żeby sprawdzić swoje umiejętności i zmierzyć się z rówieśnikami z innych szkół. W ciągu 15 lat istnienia gimnazjum uczniowie zdobyli liczne nagrody i wyróżnienia w konkursach recytatorskich, literackich, plastycznych, fotograficznych, historycznych, ekologicznych, językowych oraz zawodach sportowych.
W niektórych z nich nasi gimnazjaliści z powodzeniem uczestniczą od kilku, a nawet kilkunastu lat, np.: Bałuckich Spotkaniach Recytatorów, Dniach Twardojańskich, Matematycznych Wędrówkach po Łodzi, Seminarium Uczniowsko-Studenckim Politechniki Łódzkiej oraz konkursie Wybitni Twórcy Literatury Polskiej.
Największą rangę wśród konkursów mają niewątpliwie przedmiotowe konkursy wojewódzkie. Wysoki stopień trudności powoduje, że są one adresowane do najlepszych w danej dziedzinie. Oto uczniowie naszego gimnazjum, którzy zdobyli tytuł laureata:
Paweł Tarasiuk (dwukrotny laureat z matematyki, poza tym informatyka), Mateusz Papiernik (informatyka), Piotr Fortuna (historia), Anna Fras (biologia, chemia), Konrad Zambrano-Quispe (matematyka), Jarosław Wykrota (matematyka), Marek Szolc (historia, geografia), Marta Gmosińska (wiedza o sztuce – sekcja plastyki), Robert Bartosiak (język angielski), Gaweł Kacprzak (matematyka), Joanna Kępińska (wiedza o sztuce – sekcja plastyki), Tomasz Sierant (wiedza o sztuce – sekcja muzyki), Mikołaj Świerczyński (chemia), Karolina Dębowska (wiedza o sztuce – sekcja muzyki), Hanna Kacprzak (biologia).
Ciekawe lekcje
Uczniowie naszego gimnazjum zdobywają wiedzę nie tylko w murach szkoły. Korzystają również z bogatej oferty zajęć, prowadzonych przez instytucje naukowe i kulturalne Łodzi. Odwiedzają Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne, Miejski Ogród Zoologiczny, Łódzki Ogród Botaniczny, Politechnikę Łódzką, Uniwersytet Łódzki, Pracownię Edukacji Ekologicznej ŁCDNiKP, Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną im. Marszałka Józefa Piłsudskiego, Muzeum Kinematografii, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne, ŁDK, Domy Kultury „Rondo” i „Energetyk”, Kino „Charlie” i „Silver Screen”, redakcję „Expressu Ilustrowanego”, TVP Łódź, rozgłośnię radiową „Radia Łódź”, Eksperymentarium.
W klasach dwujęzycznych odbywają się regularnie lekcje z native-speakerem. Gimnazjaliści mają możliwość – dzięki współpracy z fundacją FERSO i organizacją Nauka bez Granic – uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez obcokrajowców. Wyjątkowe jest to, że uczniowie mogą przygotować ciekawą lekcję języka angielskiego i przeprowadzić ją w jednej z okolicznych szkół podstawowych. Dzięki tym niezwykłym lekcjom uczniowie mają okazję zweryfikować wiedzę teoretyczną z praktyką oraz uczestniczyć w doświadczeniach naukowych. Wzbogacają swoje wiadomości z edukacji regionalnej, medialnej i kulturowej.
Z życia szkoły
Uroczystości cykliczne
Gimnazjum 17 w Łodzi to także praca nauczycieli i uczniów, związana z przygotowaniem okolicznościowych apeli i spotkań będących stałym elementem każdego roku szkolnego.
Świętem otwierającym ten cykl jest Dzień Edukacji Narodowej, podczas którego następuje przyjęcie pierwszaków w poczet uczniów szkoły. Uroczyste ślubowanie łączy się z zabawnym „obcinaniem ogonków” kotom, czyli uczniom klas pierwszych.
Październikowe obchody Światowego Dnia Godności są okazją do spotkań z ludźmi zaangażowanymi w pracę na rzecz narodów, grup etnicznych borykających się z problemem suwerenności, bądź odrębności kulturowej.
Zawsze pamiętamy o 11 listopada. Rocznica Odzyskania Niepodległości jest okazją do przypomnienia historii, pieśni patriotycznych i utworów krzepiących Polaków w czasach trudnej niewoli.
Koniec listopada rozświetla Wieczornica, poetycko – muzyczne spotkanie, pełne magii i pozytywnej energii, które pozwala każdemu obcować z literaturą piękną. Uczniowie recytują wybrane przez siebie utwory, śpiewają, grają na instrumentach, a wszystko odbywa się w klimatycznych dekoracjach, przy blasku świec.
Kabaret Mikołajkowy przypomina nauczycielom i uczniom, że „śmiech niekiedy może być nauką”. Odbywa się zawsze na początku grudnia i łączy się, z miłym dla każdego, obdarowywaniem czymś drobnym i zabawnym. Grudzień to także miesiąc związany z tradycją świąteczną.
Poranek wigilijny, jasełka i wspólne kolędowanie ociepla relacje i pozwala poczuć więź społeczności szkolnej. Podobną rolę spełnia okres poprzedzający Wielkanoc, kiedy uczniowie przygotowują najpiękniejsze palmy i stroiki świąteczne.
Dzień Teatru, w marcu, jednym daje okazję wykazania się umiejętnościami aktorskimi, a innym niesie przyjemność obcowania z materią dramatyczną w charakterze widza. Wspólne przygotowywanie przedstawień integruje młodzież i uczy pracy w zespole.
Kwietniowe Święto Książki lubią nie tylko uczniowie zafascynowani czytaniem. To sympatyczny dzień poświęcony propagowaniu czytelnictwa. Szeroki wachlarz atrakcji sprawia, że każdy z przyjemnością pochyla się nad lekturą.
Koniec kwietnia przypomina o radości Polaków i nadziejach związanych z Konstytucją 3 Maja. Wydarzenia towarzyszące podpisaniu tego wyjątkowego dokumentu - na moment - stają się znów żywe.
Dzięki temu uczniowie dowiadują się, że nasza historia pełna jest wydarzeń,z których możemy być dumni.W kalendarzu roku szkolnego nie możemy zapomnieć o Dniu Dziecka, który zawsze wiąże się z zabawą i prezentacją talentów naszych uczniów. Często odbywa się na świeżym powietrzu z udziałem straży pożarnej, która jest niemałą atrakcją. Uczniowie zapraszają swoich bliskich i sąsiadów, pieką ciasta, przygotowują konkursy dla najmłodszych mieszkańców osiedla. Festyn uatrakcyjniają występy gimnazjalistów. Całość jest efektem współpracy szkoły z Radą Osiedla „Teofilów”, Ogrodem Jordanowskim- Filia nr 1 CZP nr 1- Teofilów, znajdującym się
w pobliżu gimnazjum i Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej.
Nasi goście
Słowa uczą, przykłady pociągają.
Szkoła nie może funkcjonować bez dobrego przykładu.
Jednym ze sposobów przekazywania uczniom pozytywnych wzorców jest spotkanie z uznanymi osobowościami. W murach naszego gimnazjum gościliśmy wielu wyjątkowych ludzi, którzy swą postawą, pasją i umiejętnościami zachęcali młodzież do szukania własnych dróg.Uczniowie pogłębiali swą wiedzę o różnych zawodach.
Dzięki prokuratorowi (p. Kazimierz Olejnik), podróżnikowi (p. Tomasz Grzywaczewski), ratownikowi medycznemu (p. Piotr Bakalarz), lekarzowi zwierząt (p. Jarosław Wardęszkiewicz), strażnikowi granicznemu (p. Katarzyna Nowosielska), aktorowi (p. Lech Dyblik), redaktorowi TVP (p. Magdalena Michalak) czy taterniczce GOPR – u, przekonali się, że każdy może znaleźć dla siebie zawód łączący rzetelną wiedzę z prawdziwą pasją. Sędzia Anna Maria Wesołowska,w ramach udziału szkoły w programie „Przecież wiem…”, opowiedziała o trudnych przypadkach orzeczeń w sprawie nieletnich, przypominając jednocześnie o ważnej odpowiedzialności za własne czyny.
W ramach spotkań z historią nasi gimnazjaliści posłuchali i porozmawiali z Sybirakami o łódzkich korzeniach, poznali przedstawicieli Stowarzyszenia Kombatantów Misji Pokojowych ONZ (byłych i czynnych żołnierzy biorących udział w misjach wojskowych w Kambodży, Afganistanie, Syrii, Iraku i byłej Jugosławii). Wyjątkowe są także spotkania z mjr Mirosławem Kopą „Mironem”, byłym żołnierzem walczącym w łódzkim oddziale partyzantki oraz z prof. Januszem Wróblem – historykiem Instytutu Pamięci Narodowej w Łodzi. Mieliśmy okazję przeżyć wyjątkowe chwile podczas skupienia adwentowo – opłatkowego w towarzystwie Arcybiskupa Władysława Ziółka.
Pamiętamy także o wielkiej roli sportu w wychowaniu młodego człowieka, stąd wizyta w naszym gimnazjum p. Artura Partyki i łódzkich siatkarek – pań Joanny Mirek, Katarzyny Mróz, Marty Wójcik.
Prawdziwą lekcją odwagi i wytrwałości były opowieści p. Nataszy Caban – żeglarki, która samotnie opłynęła świat.
Ciekawe inicjatywy
Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek
A. Einstein
Życie szkoły pełne jest działań kształtujących osobowość ucznia. Podejmujemy próby ukazania bogactwa i piękna świata, aby zmotywować gimnazjalistów do pracy i samokształcenia. Wśród sprawdzonych pomysłów na urozmaicenie nauki mamy wiele inicjatyw, w których uczniowie biorą czynny udział. Należą do nich m.in.:
Młodzieżowe Ochotnicze Pogotowie Rówieśnicze,
ciekawe wycieczki (ekologiczne, krajoznawcze, zawodoznawcze, Muzeum Powstania Warszawskiego, Centrum Nauki Kopernik),wyjścia do teatrów (Teatr Wielki, Teatr Powszechny, Teatr Muzyczny, Teatr Arlekin, Teatr Nowy, Teatr Jaracza), koncerty (piosenki rosyjskiej w wykonaniu uczniów i zaproszonych gości, zespołu rockowego „Fragua”, brytyjskiej grupy hip – hopowej „Thebandwithnoname”, zespołu „Blue Cafe”, kolęd w Kościele Pasjonistów), warsztaty i spotkania (Łódzki Ośrodek TVP, Radio Łódź, drukarnia, redakcji „Expresu Łódzkiego”, Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego, Publiczna Biblioteka im. J. Piłsudskiego, Filia Publicznej Biblioteki na ul. Żubardzkiej i na ul. Łanowej, ŁCDNiKP), projekty edukacyjne i profilaktyczne („Pomóżmy tolerancji. Starsi wśród nas.”, ”Szkolna świetlica profilaktyczna”, ”Psubraty – humanitarna ochrona zwierząt”), programy („Jestem fair”- zdobyliśmy tytuł laureata w dwóch pierwszych edycjach tego programu UMŁ, „Lubię siebie”,„Żyj zdrowo, beznałogowo”, „Razem bezpieczniej”),współpraca (z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Sądem Rodzinnym, Strażą Miejską, Komendą Miejską Policji, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, PCK, Caritas Archidiecezji Łódzkiej, parafią),akcje (charytatywna dla dzieci z hospicjum, zbiór zabawek na Bal Noworoczny dla dzieci z najuboższych rodzin, „Szkoła bez przemocy”, „Dzień bez papierosa”, „Góra grosza”, „Łódzkie dzieci pomagają zwierzętom”, „Gwiazdka dla Ciapka”, „Kolorowa tolerancja”, „Dzień bez przemocy i agresji”), wystawy (w kościele parafialnym „Przez Maryję do Jezusa”, „Droga do świętości” w związku z kanonizacją Jana Pawła II),występy (uczczenie rocznicy śmierci Jana Pawła II podczas uroczystości w kościele parafialnym, Jasełka w Domu Opieki Społecznej),szkolna gazetka „Bez Tytułu” – nieregularnik 17 Gimnazjum w Łodzi.
Nagrody Kadry Pedagogicznej
Mamy szczęście tworzyć szkołę z kadrą, której osiągnięcia cieszą nie tylko nas. Nasi nauczyciele są doceniani przez władze oświatowe Łodzi. Dowodem na to są wyróżnienia, z których jesteśmy dumni.
Nagrody Prezydenta Miasta Łodzi otrzymały:
Monika Gorzkiewicz - Owczarz (4),
Małgorzata Studzian (2),
Bogumiła Łobodzińska,
Monika Drużyńska
Anita Dworecka,
Beata Fejnas,
Małgorzata Tarasiuk
Katarzyna Rękawiecka
Joanna Dolder
Barbara Oziemska
Medale Komisji Edukacji Narodowej:
Monika Gorzkiewicz - Owczarz
Małgorzata Studzian
Bogumiła Łobodzińska
Srebrny Krzyż Zasługi za Długoletnią Służbę:
Monika Gorzkiewicz-Owczarz
Nasi uczniowie o szkole…
Dzięki nieregularnikowi 17 Gimnazjum w Łodzi „Bez Tytułu”
uczniowie naszego gimnazjum mają możliwość wypowiadania się także
na temat szkoły. Korzystają więc z tej możliwości przy każdej nadarzającej się okazji. Czynią to wierszem i prozą. Oto kilka wierszy i fragmentów utworów, opublikowanych na łamach gazetki szkolnej.
Z pamiętnika gimnazjalisty
(…)Kiedy przyszłyśmy do otoczonej zielenią „Siedemnastki”, poczułam, że tu jest moje miejsce.
W drzwiach powitała nas młodzież ze starszych klas. Byli bardzo przyjaźnie usposobieni. Nie odczułam lekceważenia, że jestem „maluchem”. Każdy z przyszłych uczniów dostał „złoty guziczek na szczęście”. Noszę go cały czas.
Ada Gemel
Ostatni dzień sierpnia 2003 r. ,dzień pełen niepewności. Już jutro nowa szkoła nowe środowisko. Pamiętam jeszcze pierwsze kroki w podstawówce, nie mówiąc już o zakończeniu nauki w szóstej klasie (…)
Godzina 23.00.Myśli nie pozwalają spać (…)
1 września(…). Wychowawczyni okazała się osobą miłą. Środowisko uczniowskie spokojne, opanowane. Cieszę się z wyboru klasy. Łatwo się ze wszystkimi dogadać, nawet w pierwszych dniach.(…) Powrót do domu. Nadzieja jest. Jest 23.15 na tym kończę ten wpis. Jutro zaczyna się regularna nauka, poznam nauczycieli. Jednak pierwsze wrażenie nastawia mnie pozytywnie do tej „przyszłości”.
z „Pamiętnika Nieszczęśnika”
Chyba każdy z was odpowie,
Kto to są siedemnastkowie.
Jaki zapał mają w sobie, jaki gaz.
Świat zadziwią swym pomysłem raz po raz.
Odkrywają nowe lądy, patrzą w gwiazdy,
Dla nich świat jest wciąż przyjazny.
Ciekawe przygody przed sobą mają.
Drogi nieznane i kręte wciąż odkrywają.
autor anonimowy
Bawimy, uczymy
Nigdy nie nudzimy.
autor anonimowy
Mały i duży, czarny i rudy
Nigdy nie zazna tu u nas nudy.
Zdolny i słabszy, pulchny i chudy
Z radością chodzą do naszej budy.
autor anonimowy
Wyniki egzaminów gimnazjalnych wykraczają ponad średnie wyniki województwa łódzkiego i kraju, zaś nasi absolwenci, z powodzeniem, kontynuują naukę w wybranych przez siebie szkołach ponadgimnazjalnych.
Z dumą informujemy, iż uczeń klasy II naszej szkoły, Michał Niciński został wyróżniony wśród wszystkich uczniów łódzkich szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadpodstawowych, znajdując się w elitarnym gronie stypendystów Mia100 Zdolnych. Prezydent Hanna Zdanowska nagrodziła naszego kolegę z klasy II B za ogromną wiedzę, aktywność, szkolną pasję i kreatywność.
Gratulujemy Michałowi i życzymy ciągłego rozwoju i nieustających poszukiwań naukowych.
I kilka zdjęć z życia szkoły...
Zapraszamy na spacer po szkole...
Sponsorem artykułu jest Tanie przeprowadzki Kraków ABC Transport